Follow-up

FOLLOW-UP

Iedereen die met een door de VCNH georganiseerde rit mee rijdt, doet dit voor eigen risico. De ritten zijn geen puzzeltochten of anderzins georganiseerd in groepsverband. Alle deelnemers dienen zelf de verkeersregels in acht te nemen. Deelnemers aan de door VCNH georganiseerde tochten dienen hiertoe een verklaring ondertekend te hebben.

Het rijden in een groep is altijd lastig. Hoe hou je de groep bij elkaar? Wat te doen als er
iemand pech heeft? Hoe hou jezelf voldoende zicht op het overig verkeer?

De regelmatige rijders kennen bovenstaande vragen allemaal. En ieder heeft er zo zijn/haar
eigen antwoord op.

Het bestuur van de VCNH heeft ervoor gekozen om bij ritten met meer dan 6 deelnemers het zogenaamde Follow-up systeem bij de VCNH ritten in te voeren.

Hoe werkt het systeem?

We rijden met een voorrijder (die de route kent) en een achterrijder (die de route minimaal op
papier heeft). Beiden zijn herkenbaar aan een oranje VCNH veiligheidsvest.

De voorrijder wijst het lid op de vespa die achter hem rijdt een plaats aan bij een kruising of
andere situatie waar de achtervolgende groep de weg gewezen dient te worden.

Dit lid gaat zo staan dat de achtervolgende rijders hem/haar vanuit de rijrichting kunnen zien.
De scooter staat daarbij in de te volgen rijrichting!

Het betreffende lid blijft daar net zo lang staan totdat de achterrijder arriveert en hem/haar
het teken geeft weer in te voegen.

Ook al duurt het een half uur of langer, het lid blijft op de aangewezen positie staan!

De achterrijders komt altijd langs, maar als er een pechgeval is kan dit langer duren.

Bij een volgende kruising wordt door de voorrijder weer het dan voorop rijdende lid
aangewezen.

Het systeem valt of staat bij het blijven wachten op de achterrijder en het jezelf goed
zichtbaar opstellen voor de te volgen rijders.

Door dit systeem te hanteren ontstaat de mogelijkheid dat je als rijder op een mooie plaats
stopt om bijvoorbeeld een foto te maken. Zorg ervoor dat de achterrijder je kan zien, deze zal
je niet inhalen.

Als er zich een pechgeval voordoet kan de hele stoet gewoon doorrijden. Alleen de
achterrijder met eventueel aangewezen pechhulp zullen achterblijven om te helpen. En deze
kunnen alleen hun tocht vervolgen als alle punten bezet blijven!

Als er bij kruisingen niemand staat opgesteld geldt de regel: rechtdoor je weg vervolgen!
Als je niet op een punt neergezet wilt worden dien je er dus voor te zorgen dat je nooit achter
de voorrijder komt te rijden.

Maar, we doen in principe allemaal mee toch ??
Het is natuurlijk niet de bedoeling uitgebreid te stoppen onderweg. Maar het systeem geeft je
wel meer de gelegenheid zelfstandig, of met hele kleine groepjes samen op te rijden. Dit zal in
ieder geval de verkeersveiligheid ten goede komen!


Populaire posts van deze blog

Algemene verordening gegevensbescherming